PELLEAS ET MELISANDE | CRASH Magazine
ART

PELLEAS ET MELISANDE

By Alain Berland

Waiting for a performance is always a magical moment, a suspended silence in which we settle, impatient to see and hear one of the many interpretations of Pelléas et Mélisande. Claude Debussy’s opera, composed in 1902, remains the masterpiece that plunges us into the abysses of the mysteries of human existence. The Paris Opéra’s new production, however, seems to touch only partially on this depth. The challenge seems too ambitious for director Wajdi Mouawad, who took on the project late in the day, as it was originally intended to go to another artist who was ousted for unknown reasons. Accustomed to a theater where words, often explicit, reign supreme, Mouawad, at once author, actor and theater director, struggles to capture the subtle, heart-rending silences that Debussy’s score imposes.

The choice to overload Maurice Maeterlinck’s text pleonastically, the perpetually nocturnal atmosphere, the repetitive video sequences and the rigidity of the performers end up diminishing rather than enlarging the enigma. This is regrettable for a work so rich in emotion and nuance. While some of the scenic proposals are interesting, such as the curtain of flexible strips at the back of the stage, allowing images to be projected or Mélisande’s hair to be portrayed lightly in the famous balcony scene, or even evoking the figure of the window, the gesture lacks the boldness that could push it further.

A boldness one might have hoped for, when Mouawad gradually builds up a mass grave in the foreground – an allegory of the world’s violence, of course, but also that of the body, which will seal the tragic fate of Pelléas and Mélisande. It’s in the second half of the show that the drama finally comes into its own, with the director showing greater commitment. Here, the singers break out of their immobility, offering all the underlying tension and violence that thrills the audience. While Antonello Manacorda’s orchestral direction supports the plot admirably, it remains regrettable that certain voices, notably that of Golaud (played by Gordon Bintner), are sometimes inaudible. This contrasts with the brilliance of the voices of soprano Sabine Devieilhe (Mélissande), baritone Huw Montague Rendall (Pelléas) and bass Jean Teitgen (Arkel), who always succeed in captivating and bewitching the audience.

Until March 27, 2025

Opéra Bastille

 

PELLEAS ET MELISANDE – Musique : Claude Debussy – Livret : Maurice Maeterlinck – Direction musicale : Antonello Manacorda – Chef des choeurs : Alessandro Di Stefano – Mise en scène : Wajdi Mouawad – Décors : Emmanuel Clolus – Costumes : Emmanuelle Thomas – Maquillages et costumes : Cécile Kretschmar – Lumières : Eric Champoux – Vidéo : Stéphanie Jasmin – Dramaturgie : Charlotte Farcet – Distribution : Mélisande : Sabine Devieilhe, Pelléas : Huw Montague Rendall, Golaud : Gordon Bintner, Arkel : Jean Teitgen, Geneviève : Sophie Koch, un médecin : Amin Ahangaran, Yniold : un soliste de la Maîtrise de Radio France – Lors de la générale paino – A l’Opéra Bastille – Le 17 février 2025 – Photo : Benoîte Fanton /ONP

PELLEAS ET MELISANDE – Musique : Claude Debussy – Livret : Maurice Maeterlinck – Direction musicale : Antonello Manacorda – Chef des choeurs : Alessandro Di Stefano – Mise en scène : Wajdi Mouawad – Décors : Emmanuel Clolus – Costumes : Emmanuelle Thomas – Maquillages et costumes : Cécile Kretschmar – Lumières : Eric Champoux – Vidéo : Stéphanie Jasmin – Dramaturgie : Charlotte Farcet – Distribution : Mélisande : Sabine Devieilhe, Pelléas : Huw Montague Rendall, Golaud : Gordon Bintner, Arkel : Jean Teitgen, Geneviève : Sophie Koch, un médecin : Amin Ahangaran, Yniold : Vadim Majou de la Debutrie de la Maîtrise de Radio France – Lors de la générale – A l’Opéra Bastille – Le 22 février 2025 – Photo : Benoîte Fanton /ONP

PELLEAS ET MELISANDE – Musique : Claude Debussy – Livret : Maurice Maeterlinck – Direction musicale : Antonello Manacorda – Chef des choeurs : Alessandro Di Stefano – Mise en scène : Wajdi Mouawad – Décors : Emmanuel Clolus – Costumes : Emmanuelle Thomas – Maquillages et costumes : Cécile Kretschmar – Lumières : Eric Champoux – Vidéo : Stéphanie Jasmin – Dramaturgie : Charlotte Farcet – Distribution : Mélisande : Sabine Devieilhe, Pelléas : Huw Montague Rendall, Golaud : Gordon Bintner, Arkel : Jean Teitgen, Geneviève : Sophie Koch, un médecin : Amin Ahangaran, Yniold : Vadim Majou de la Debutrie de la Maîtrise de Radio France – Lors de la générale – A l’Opéra Bastille – Le 22 février 2025 – Photo : Benoîte Fanton /ONP

PELLEAS ET MELISANDE – Musique : Claude Debussy – Livret : Maurice Maeterlinck – Direction musicale : Antonello Manacorda – Chef des choeurs : Alessandro Di Stefano – Mise en scène : Wajdi Mouawad – Décors : Emmanuel Clolus – Costumes : Emmanuelle Thomas – Maquillages et costumes : Cécile Kretschmar – Lumières : Eric Champoux – Vidéo : Stéphanie Jasmin – Dramaturgie : Charlotte Farcet – Distribution : Mélisande : Sabine Devieilhe, Pelléas : Huw Montague Rendall, Golaud : Gordon Bintner, Arkel : Jean Teitgen, Geneviève : Sophie Koch, un médecin : Amin Ahangaran, Yniold : Vadim Majou de la Debutrie de la Maîtrise de Radio France – Lors de la générale – A l’Opéra Bastille – Le 22 février 2025 – Photo : Benoîte Fanton /ONP

PELLEAS ET MELISANDE – Musique : Claude Debussy – Livret : Maurice Maeterlinck – Direction musicale : Antonello Manacorda – Chef des choeurs : Alessandro Di Stefano – Mise en scène : Wajdi Mouawad – Décors : Emmanuel Clolus – Costumes : Emmanuelle Thomas – Maquillages et costumes : Cécile Kretschmar – Lumières : Eric Champoux – Vidéo : Stéphanie Jasmin – Dramaturgie : Charlotte Farcet – Distribution : Mélisande : Sabine Devieilhe, Pelléas : Huw Montague Rendall, Golaud : Gordon Bintner, Arkel : Jean Teitgen, Geneviève : Sophie Koch, un médecin : Amin Ahangaran, Yniold : Vadim Majou de la Debutrie de la Maîtrise de Radio France – Lors de la générale – A l’Opéra Bastille – Le 22 février 2025 – Photo : Benoîte Fanton /ONP

PELLEAS ET MELISANDE – Musique : Claude Debussy – Livret : Maurice Maeterlinck – Direction musicale : Antonello Manacorda – Chef des choeurs : Alessandro Di Stefano – Mise en scène : Wajdi Mouawad – Décors : Emmanuel Clolus – Costumes : Emmanuelle Thomas – Maquillages et costumes : Cécile Kretschmar – Lumières : Eric Champoux – Vidéo : Stéphanie Jasmin – Dramaturgie : Charlotte Farcet – Distribution : Mélisande : Sabine Devieilhe, Pelléas : Huw Montague Rendall, Golaud : Gordon Bintner, Arkel : Jean Teitgen, Geneviève : Sophie Koch, un médecin : Amin Ahangaran, Yniold : Vadim Majou de la Debutrie de la Maîtrise de Radio France – Lors de la générale – A l’Opéra Bastille – Le 22 février 2025 – Photo : Benoîte Fanton /ONP

PELLEAS ET MELISANDE – Musique : Claude Debussy – Livret : Maurice Maeterlinck – Direction musicale : Antonello Manacorda – Chef des choeurs : Alessandro Di Stefano – Mise en scène : Wajdi Mouawad – Décors : Emmanuel Clolus – Costumes : Emmanuelle Thomas – Maquillages et costumes : Cécile Kretschmar – Lumières : Eric Champoux – Vidéo : Stéphanie Jasmin – Dramaturgie : Charlotte Farcet – Distribution : Mélisande : Sabine Devieilhe, Pelléas : Huw Montague Rendall, Golaud : Gordon Bintner, Arkel : Jean Teitgen, Geneviève : Sophie Koch, un médecin : Amin Ahangaran, Yniold : un soliste de la Maîtrise de Radio France – Lors de la générale paino – A l’Opéra Bastille – Le 17 février 2025 – Photo : Benoîte Fanton /ONP

Pin It on Pinterest

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
CRASH Magazine
PELLEAS ET MELISANDE
AGL shoes spring-summer 2016
TOMBINNS CRASH MAGAZINE
Share This